آیین نکوداشت مختومقلی فراغی برگزار می شود

مدیر روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گلستان، گفت: آیین دویست و نودمین سالروز تولد مختومقلی فراغی، شاعر و عارف ایرانی ترکمن به صورت زنده پخش می شود

محمود غریب آبادی در ادامه گفت: سخنرانی معاون وزیر فرهنگ کشور ترکمنستان، استاندار گلستان، دبیر مجمع نمایندگان گلستان، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گلستان و فرماندار مراوه‌تپه، قرائت پیام نماینده ولی‌فقیه در استان گلستان، ازجمله برنامه‌های این آیین نکوداشت است.

وی افزود: شعرخوانی، اجرایی آیین ذکر خنجر، اجرای سرود ای ایران چندزبانه، رونمایی از ۲ عنوان کتاب و تجلیل از پژوهشگران، از دیگر برنامه‌های مراسم خواهد بود.

مختومقلی فراغی شاعر و عارف ترکمن در ۲۸ اردیبهشت ۱۱۱۲ شمسی (سال ۱۷۳۳ میلادی) در روستای حاجی قوشان گنبدکاووس متولد شد. وی در کنار چشمه عباساری در دامنه کوه سونگی داغ درگذشت و پیکرش را به روستای آق توقای در ۴۰ کیلومتری غرب مراوه‌تپه در شمال شرق استان گلستان بردند و در جوار آرامگاه پدرش به خاک سپردند. مختومقلی فراغی بزرگ‌ترین شاعر ترکمن‌ها محسوب می‌شود و به باور بسیاری از صاحب‌نظران هیچ‌یک از شاعران ترکمن نتوانسته‌اند به مرتبه علمی و ادبی او برسند و او به‌عنوان احیاگر زبان و ادبیات ترکمن شناخته می‌شود.

اشعار این شاعر بزرگ ترکمن دارای مضامین اجتماعی، سیاسی، دینی و عرفانی است و دیوان معروف او گنجینه گران‌بهایی محسوب می‌شود و به چندین زبان زنده دنیا مثل انگلیسی، روسی و فارسی ترجمه و چاپ‌شده است.

گفتنی است؛ هیأتی ۴۰ نفره متشکل از کارکنان بخش فرهنگی، هنری، علمی و آموزشی و سازمان های اجتماعی  ترکمنستان به ریاست آقای «نورصحت شیریموف» معاون وزیر فرهنگ آن کشور در مراسم ۲۹۰ امین بزرگداشت مختوم‌قلی شرکت می کنند. البته ترکمنستان درخصوص سال بزرگداشت مختوم‌قلی فراغی با ایران اختلاف دارد. بنا به بررسی محققان ترکمنستانی، ۳۰۰امین سالگرد فراغی سال ۲۰۲۴ است و دولت ترکمنستان جشن و برنامه های گسترده ای را برای گرامیداشت باشکوه ۳۰۰ امین سالروز تولد مختومقلی فراغی در سطح ملی و بین المللی در نظر گرفته است. به نظر می‌رسد این اختلاف زمانی خود موجب بروز اختلافاتی با طرف ایرانی در برگزاری مشترک بزرگداشت این شاعر بزرگ شود، لذا پیشنهاد می‌شود گروهی از محققان دو کشور برای نیل به اتفاق نظری در این خصوص نشست مشترکی را برگزار نمایند.

منبع: خبرگزاری ایبنا، ۲۸ اردیبهشت

کد خبر 15428

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 5 =